Villkor & information

Pris

Samtliga priser sker i SEK och är inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för tryckfel.

Frakt

Frakttariff:

Om du handlar för över 700 kr så är det fraktfritt. För beställningar under 700 kr tas en fraktkostnad på 49 kr. Vi levererar över hela Sverige, oavsett om du bor i stad eller på landet. Leveranstiden är oftast 1-3 vardagar, plus 1 vardag för kunder med lantbrevbärare. Beställningar på vardagar innan 14.00 skickas i regel samma dag.

Leveranser som understiger 10 kg skickas som Mypack Collect med leverans till närmaste postombud eller paketbox enligt ditt val. För hemleverans av paket under 10 kg kan valet göras i kassan mot en tilläggskostnad.

Mypack Home – Leverans utan kvittens Avtalsförändring från 1 januari 2024.

P.g.a. förändringar hos Postnord gällande arbetsmiljö, kommer ytterligare förändringar att ske i denna tjänst. Sedan 1 januari 2024 kommer alla kollin att skickas under 20 kg, vilket återigen innebär leverans utan kvittens men fler antal paket än tidigare. Leverans sker mellan 08.00-22.00.

När paketet skickas från oss får du ett mail med ett kolli-id, på så sätt kan du följa ditt paket hela vägen, och därigenom få mer information när leverans beräknas ske. Vid första ankomst till terminal kommer ett sms med en beräknad leveransdag, där har du även en kort lucka med möjlighet att ändra leveransdag och tid. Om paketet blir försenat för att hinna med den ursprungliga beräknade tiden kommer ett nytt meddelande där du som kund behöver boka ut ditt paket, detta sker inte längre automatiskt.

Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta oss i första hand så hjälper vi till med kontakten till postnord.

Det är viktigt att du anger all information för adressen, som antal trappor, eventuell portkod och anvisningar för att komma in vid eventuell porttelefon. Tänk även på att kontrollera att ditt namn finns uppsatt direkt innanför porten i trappuppgången samt även vid din ytterdörr, och om du bor i hus/radhus också att husnumret syns tydligt. Om du anger porttelefon måste du vara hemma när leveransen sker om den inte kan distansöppnas.

Om speditören inte kommer in i porten, inte kommer i kontakt med dig då du angett porttelefon eller du har begärt leverans till en postbox som inte är knuten till en fastighet, kommer paketet att gå i retur till oss. Detta fördröjer leveranstiden till dig och för närvarande debiteras du i dessa fall med 200 kronor.

Tyvärr kan vi inte erbjuda telefonavisering före, eller i samband med, leverans.

Mypack Collect (Under 10 kg, ej skrymmande)

– Postbox eller ombud

Hämta själv på närmsta postbox är en ny tjänst från 2022. Det finns inte postboxar i hela landet ännu, var därför noga att kontrollera så din postbox inte hamnar alldeles för långt bort från där du kan hämta ut det. En ändring av adress eller tjänst kostar för närvarande 125 kr.

Hämta själv hos ombud innebär att du får dina varor levererade till närmaste postombud. När paketet har kommit fram får du ett sms avisering och kan då hämta ut varorna mot uppvisande av legitimation. Nya villkor under 2020 har ändrat antalet dagar paketet ligger hos ombud, var därmed noga att hämta ut ditt paket så snabbt som möjligt. Just nu är liggtiden endast 7 dagar.

Viktigt att tänka på:

Outlösta paket debiteras för närvarande med 200 kronor.

Betalningar

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig. Börja med att välja om du vill betala före eller efter leverans. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter. 

I syfte att minska onlinebedrägerier trädde en ny lag i kraft den 1 januari 2023 som innebär krav gällande stark identitetsverifiering vid kreditköp. Med detta som bakgrund är nu BankID-identifiering obligatorisk vid samtliga kreditköp på merapetfood.se 

Qliro faktura

Privat:
Fakturaavgift 0 kr. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och
behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla
ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Företag:
Fakturaavgift 0 kr. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse och det utgår en förseningsavgift om 450 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och
behandling av företagsuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla
era önskemål om 30 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Qliro ”Köp nu – Betala senare”

Köp nu – Betala Senare
Ränta 0 %
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.

Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

Direktbanksbetalning med Trustly

Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank.

Kortbetalning

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/. Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Qliro AB. Qliro stödjer 3D Secure och är PCI-DSS certifierade.

Swish

Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Är du ansluten till Swish kan även använda det som betalsätt. Välj Swish som betalsätt och följer instruktionerna och godkänn betalningen med ditt mobila bank-ID.

Qliro konto & delbetalning

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt
betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en
månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under
delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.

Delbetalningsalternativ 

Följande alternativ finns för delbetalning:

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto*
Uppläggningsavgift 95 SEK 195 SEK 295 SEK 395 SEK 0 SEK
Aviavgift 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%

Exempel vid ett köp om 10 000 SEK

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto*
Effektiv ränta 11,45% 13,29% 12,31% 20,18% 29,38%
Att betala per månad 3394 SEK 1728 SEK 887 SEK 362 SEK 955 SEK
Totalkostnad 10 182 SEK 10 369 SEK 10 643 SEK 13 047 SEK 11 466 SEK

*Gäller vid avbetalning över 12 månader

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och
behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.


Trasig vara

Vi står för riskerna hela vägen fram till dig. Vi följer Konsumentköplagens reklamationsrätt och du är välkommen att kontakta oss om någonting är trasigt i din leverans. Fota emballage och skadan på varan omgående och ange ordernummer när du mailar till oss utan dröjsmål.

Vi står för returavgiften. Kontakta oss för mer information. 0171 – 412175, [email protected]

Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan eller bryta förpackningen. Kostnad för retur är 125 kr/paket och pall enligt gällande prislista. Ofullständiga ekonomipack godkänns ej. Varan ska skickas väl emballerad inom 7 dagar från mottagande av returhandlingar.

Om du önskar göra en retur kontaktar du oss på [email protected], ange ordernummer och vad du önskar returnera. Ange även om du kan ta emot en digital fraktetikett eller önskar en fraktsedel till brevlådan. Ett underskrivet dokument för returen ska alltid bifogas paketet.

Sekretess, säkerhet och personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter så som namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss på kundtjänst.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall.

Cookies

En cookie är en textifil som skickas från en websida, t.ex. www.merapetfood.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

Dataskyddsförordningen GDPR och personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress och e-postadress. Syftet med en sådan behandling är för att kunna behandla och skicka din order, kunna skicka uppdatering av orderstatus till din e-postadress, skicka beställningen till den hemadress och få betalt för din beställning av oss.

Lösenordet ni har valt till inloggningen är krypterat i databasen och inget vi har tillgång till.

Om du prenumererar på nyhetsbrevet och vill bli borttagen så kan du i nyhetsbrevet klicka på att du vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet så tas du bort från listan.

Vi har fått dina uppgifter från dig själv när du fyller i dina personuppgifter vid registrering och beställning i vår e-butik.

Vi har biträdesavtal med:
Qliro AB (publ) (Org. nr 556962-2441) genom Qliro One Checkout betallösning.
Fortnox – vårat bokföringsprogram.

Andra program vi använder:
Klaviyo – För nyhetsbrev
Posten skicka direkt – För frakthandlingar
MoreFlo – Kassasystem

Utöver dessa delar vi inte dina uppgifter med tredje part annat än då vi är skyldiga att göra så enligt lag.

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0171 – 41 21 75 eller skicka e-post på [email protected]

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Fullständig information om EU:s Dataskyddsförordning GDPR och personuppgifter >>

Ansvar

Vi ansvarar för ursprungliga fel på produkterna. Ett fel som blir synligt inom sex (6) månader från försäljning och leverans kommer att anses ha varit där från början (såvida vi inte kan bevisa att felet inte var där vid köp/leverans). Efter sex (6) månader är det upp till dig att bevisa att felet var där vid köp/leverans.

Vi ansvarar inte för eventuella fel och skador som orsakats av dig, till exempel där du inte har följt användnings-/underhållsinstruktionerna, om du har skadat produkten eller om du haft sönder produkten för att brottstyrkan överskridits.

Särskilda villkor för leksaker

Ingen hund eller katt är lika vilket medför olika förutsättningar att tugga, klösa, bita och slita. Vi kan därför inte lämna någon garanti på leksaker. Garantin gäller endast om det är ett fabrikationsfel. Undersök därför alltid leksaken noggrant och utvärdera om du tror att den kommer att hålla. Kontakta gärna oss om du önskar ha hjälp att hitta en passande leksak till din hund eller katt. Observera att alla leksaker ska användas under uppsikt.

Vad söker du?